Plamek AS er et selskap i Hallmaker Group, som igjen er del av Zurhaar & Rubb konsernet.

Flag

Gruppesamarbeid for Turkish Airlines tar av

Turkish Airlines feirer åpningen av et vedlikehold, reparasjon og overhalingssenter på den nye $12 000 000 000 lufthavnen Istanbul Airport i Tyrkia.

Den nye flyplassen i Istanbul, Tyrkia, er på vei til å bli den største i verden. Den er ventet å treffe sin 90 000 000 kapasitet ved 2021, med en 150 000 000 årlig passasjerkapasitet i sin siste planlagte ekspansjon etappe av 2023, mens resterende oppgraderes til å håndtere sitt mål om å utvide 200 millioner årlige passasjerer innen 2028.

Rubb har vært en del av dette massive prosjektet, og bygge en stor MRO hangar for Turkish Airlines og vedlikeholdsstøttearm Turkish Technic. Den 82.3 m x 87.5 m x 9.8 m AVC type strukturen vil sørge for vedlikehold og reparasjons fasiliteter for Turkish Airlines sin flåte.

Murat Sözer, Turkish Technic sjef for mekanisk arbeid, Direktoratet for byggeprosjekter Istanbul Airport-region A, kommenterte: “vi trengte en tung vedlikehold hangar med minst en bukt, mens vår nye MRO campus på Istanbul flyplassen var under bygging. Rubb hangaren var mest nyttig for oss i form av rask produksjon. En annen fordel er at når vårt nye MRO anlegget er ferdig, vil vi være i stand til å demontere denne hangaren og evaluere og bruke den på en annen flyplass. De viktigste behovene som hangaren har hjulpet oss å møte er lavere kostnader, rask konstruksjon og behovet for et fleksibelt sted. Rubb hangaren er ideell for tilfeller der vi jobber i en enkelt bukt: for eksempel maling av hangarer eller enkelt bukt lagring av større fly. Rubb-teamet var veldig hardt arbeidende og raske. I stedet for klager og unnskyldninger, forsøkte de å produsere kontinuerlige løsninger.»

Hangaren er utstyrt med 50mm Rubb Thermohall® insulert bekledning.Rubb produserte flere 12,000m² Thermohall® bekledninger for prosjektet, og bruker 32, 000m² Precontraint 412 og Precontraint 832 stoff fra Serge Ferrari. Denne spesialist arkitekturiske PVC duken avbøyer varme og lys og er ideelt designet for klimaet i Tyrkia.Thermohall® bekledningen isolerer strukturen effektivt, noe som resulterer i et anlegg som enkelt kan klimakontrolleres, avhengig av bruk og drift.

Denne MRO bygningen inneholder et 71.9 m x 19.8 m Megadoor inngangssystem. Denne type dør tilbyr fleksibilitet med hensyn til forskjellige fly som kan oppbevares i hangaren. Andre unike attributter inkluderer rask åpne og lukke tid, utmerket lufttetthet og vindmotstand, lenger levetid og lavere driftskostnader, samt tryggere arbeidsforhold takket være patentert sikkerhetsstoppere og avansert og robuste PLC-baserte kontrollsystemer. MRO-anlegget har også et LED-lys system og et fullt HVAC-system.

Statenes Rubb USA President Dave Nickerson:
“Dette har virkelig vært et internasjonalt samarbeidsprosjekt for Rubb: Rubb UK var involvert i den tidlige salgsprosessen og sikringen av kontrakten etter første møte med klienten på MRO Europa. Rubb USA konstruerte og overså prosjektet, mens Rubb Polen produserte Thermohall® og Rubb Norge ga den avanserte Tekla® programmodelleringen. Våre partnere i Hallmaker Group (Rubb`s moderselskap) og Plamek hjalp til med installasjon og stålet ble produsert i Tyrkia av Modul Celik, med samarbeid og tilsyn fra Rubb USA.»

Konsernsjef Rune Martini tilføyde:
“denne typen samarbeidende foretak demonstrerer Rubb gruppens evne til å utføre komplekse prosjekter globalt. Alle av oss på Rubb håper dette høyt profilerte prosjektet vil ytterligere styrke Rubb sitt omdømme som verdens ledende i luftfart hangar og lasterom markedet.